miercuri, 19 mai 2010

A fost "PILIERUL WALKER – pe urmele lui Riccardo Cassin""

de Dinu Mititeanu; Foto: Dia Somogyi

Aseara, sala Europa a Casei de Cultura a Studentilor din Cluj a fost arhiplina! Si e firesc! Trei alpinisti de exceptie: ne-au aratat imagini de exceptie, facute in conditii de exceptie si ne-au povestit cum a fost si mai ales ce au simtit urcand pe prizele pe care au urcat in premiera in 4–6 August 1938 fenomenalul Ricardo Cassin si coechipierii sai: Gino Esposito si Ugo Tizzoni. Si dupa cum am vazut aseara, ai nostri, Joe Indianu cu Daniel Marc si Zsolt Torok cu Cristi Tzecu erau pe acel formidabil Pilier- Spur in ziua de 6 august 2009. Si imi spuneau dupa proiectie ca regreta ca au uitat sa spuna o alta coincidenta : ca in acea zi de 6 august 2009, in timp ce in ei pulsa viata la cote inalte, se stingea din viata marele Cassin, cel care in 2 ian. 2009 implinise 100 de ani de viata! Si ce viata!

Cred ca nu doar eu am regretat ca timpul pentru care ne-a fost acordata sala (depasit de fapt cu o ora!), nu ne-a dat posibilitatea de a le pune mai multe intrebari, de fapt de a-i provoca si ruga sa ne mai povesteasca. In curand va fi activ site-ul lui Zsolt: www.torok.ro si vom putea admira si acolo talentul sau de povestitor.

Si apropo de visele de care ne vorbea Zsolt si de coincidente: in 29 sept.2006, dorind sa-si faca varful Cho Oyu cadou de aniversarea zilei sale de nastere, Zsolt a facut un imens efort pe post de "buldozer uman" batand singur urme de la 7.100 pana la 7.800 m!! de unde a renuntat nu din cauza ca nu mai putea, ci din cauza pericolului de avalansa! Si tot in 2006, Jo, in imensul perete Rupal al optmiarului Nanga Parbat , a fost nevoit sa coboare de la 7.200 m tot din cauza conditiilor meteo. Si repet ce am spus si aseara: ii admir si pentru asta, pentru "puterea de a renunta"! Pe Daniel eu il stiam un excelent alergator pe schiuri! I-am cerut scuze aseara ca n-am stiut ca e si un excelent catarator! Multe ar fi trebuit sa spun aseara despre fiecare . Multe ar trebui sa spun si acum. Multe vom afla periodic despre ei si de aici inainte. Le dorim sa-si realizeze visele: Zsolt sa ajunga pana sus pe "Kei tu" ! Jo sa urce la vara cu draga sa Anamaria traseul Cassin din renumitul perete nordic-estic Piz Badile; lui Daniel sa i se implineasca visele pe care stim ca le are, chiar daca nu ni le-a destainuit! Si dorim desigur sa ne mai arate imagini din noile vise realizate si sa le ascultam cu emotie comentariile.

Cateva impresii dupa proiectie:

Claudiu C. - "Mi-e mi-a placut foarte mult.
Mai ales stilul incofundabil in care Joe vordeste despre realizarile si trairile lui.
Si Zsolt a fost iarasi la inaltime, modest si simpatic asa cum il stie lumea.
Daca am putea sa organizam mai des astfel de actiuni cred ca ar fi o mare bucurie pt toti.
"

Dragos H. - "Ce sa spun. Cred ca mai presus de orice aceasta proiectie a fost o exemplificare a citatului "muntele se urca si cu sufletul, nu doar cu muschii". A fost o reala placere sa le auzim comentariile celor doi "Torok" :), fiecare cu stilul sau aparte."

Mihnea P. - "A fost o proiectie de-a dreptul speciala. De multe ori in timpul filmului incercam sa ma imaginez in locul lor pe perete... constient totusi ca Walkerul se va transforma dupa aceasta seara intr-un vis si pentru mine. Din experienta mea, care este evident mult mai mica decat a celor 4 alpinisti de aseara, cred ca visand la un munte, la un varf, la un perete faci defapt un prim pas spre atingerea lui. Sper ca multora din sala proiectia le-a deschis apetitul pentru acesti munti fumosi, alpinism, aventura si sport. Defapt acest lucru a fost unul din obiectivele acestei prezentari.
Ma bucur ca i-am putut aduce la Cluj si sper sa urmeze si altii. Este un lucru normal ca in comunitatea alpina sa se intample astfel de evenimente. Asa este si in vest, marii alpinisti au 2-3 ascensiuni spectaculoase pe an si apoi le prezinta la diferite conferinte, proiectii, festivaluri si evenimente. Acest lucru ii ajuta foarte mult sa fie profesionisti, iar noi, ceilalti membrii ai comunitatii alpine, ne bucuram ca ne deschid noi orizonturi, ca invatam de la ei si poate sa le pasim pe urme.
Asa cum a zis si Dragos cred ca este de retinut din ceea ce ne-au prezentat Joe, Zsolt si Marc faptul ca pana si cei mai grei munti se urca din suflet, cu o placere imensa si nu doar din dorinta unei performante sportive extreme.
"

Dia S. - "E a doua oara cand vad proiectia, premiera a fost la Festivalul de la Busteni, dar tre sa recunosc ca fara nici o retinere as mai savura-o si a 3 oara! Si asta cu siguranta pentru ca stilul celor doi povestitori a fost atat de viu si antrenant, atat de special si unic incat de fiecare data am simtit si parcurs cu ei, cu ochii mintii si ai sufletului acel perete.
Si dupa ce am ajuns acasa unde am descarcarcat pozele si trimis inca il auzeam pe Joe si Zsolt cum povestesc. Am stat ieri ore intregi atat dimineata cat si seara sa ii ascult cu cata pasiune povestesc, cu cata daruire se dedica acestei pasiuni si am inteles cat sunt de speciali si deosebiti!!! M-au marcat!
Si ce mi s-a parut si mai deosebit, e ca toata energia si entuziasmul din ei mi l-au transmis direct si intreg, si-am simtit ca il perceput chiar si dincolo de pasiunea pentru stanca si Muntele iubit... Au stiut intr-un mod inconfundabil sa insufle la modul general,cred eu pentru fiecare curentul si energia a unei pasiuni individuale, fiecare in functie de "Annapurna " lui (fie ea naturala, spirituala, culturala s.a.)
Jos palaria, tot respectul si ma bucur din inima ca acea invitatie de la Busteni s-a concretizat aseara asa frumos, cu ajutorul mare al Lilianei Bindeanu.