joi, 27 februarie 2020

Memorialul Cuxi 2020

Unul dintre cele mai așteptate evenimente CAR din calendar, Memorialul Cuxi 2020 a adunat și în acest an numeroși participanți, în limita locurilor oferite de către cabana Gențiana, cu multă prietenie.
 Am avut noroc de vreme bună și zăpadă, astfel ca cele trei zile planificate au fost folosite din plin, am avut activități diversificate care au fost organizate în cadrul a trei ateliere:

1. Atelierul drumeție:

Spre deosebire de cățărători și schiori care au beneficiat de coordonatori și instructori, drumeții au format un grup compus din colegi, cei mai mulți cu experiență montană.
După un scurt instructaj și recapitularea elementelor de siguranță, au fost facute drumeții de câte o zi cu plecare-sosire la cabana Gențiana. Deși zăpada a fost mult mai puțina decât în anii anteriori, peisajul montan nu a fost afectat, zăpada am gasit-o „pufoasă” cu puține porțiuni înghețate. Ziua de vineri a fost afectată parțial de ceață astfel ca o parte dintre drumeți au participat la prima sesiune de snow safety și salvare din avalanșă cu o durată de circa trei ore. Sâmbăta a început cu vizita la crucea lui Cuxi și momentul dedicat alpinistului răpit de avalanșa ucigașă, iar duminica o zi mai scurtă. Au fost admirate peisaje superbe atât în căldări cât și panoramic de pe vârfuri, astfel că am salutat vechi prieteni: Vf. Peleaga, Vf. Bucura, Vf. Bucura II, Vf. Retezat, Bordu Tomii, căldările Pietrele și Stânișoara.

⚙️ Am găsit condiții excelente pentru a testa echipamentul oferit de către partenerii din 2020 la drumeții: Arva Snow Safety EquipmentSki&Bike CentreLa Sportiva în România și Alpin Expe Mountain Shop.

2. Atelierul de cățărare la gheată:

Începem cu mulțumiri pentru Cotyso și Cezar, fără ei nu ne-am fi bucurat de 2-3 zile de cățărat la gheață.
Îi mulțumim lui nea Petre, cabanierul de la Gențiana, grație căruia ne simțim de fiecare dată ca acasă.
Atelierul a decurs normal, fara incidente, într-un vibe perfect și cu un instructor experimentat și răbdător, Cezar Manea.
Indiferent că am fost începători sau ceva mai inițiati, toți am avut de învățat și ne-am perfecționat tehnica de cățărare.
Senzația de plăcere și control a fost accentuată de feeling-ul dat de pioletii Black Diamond Viper și colțarii BD Cyborg Pro, primiți de la partenerii noștri Black Diamond și Alpin Expe.
Reamintim că la cele doua piese sponsorizate de parteneri, adică:
...au reducere 20% până în 9 martie toți membrii CAR care au participat la atelierele de alpinism, cățărare la gheața sau la memorialul Cuxi

3. Atelierul de schi de tură:

Atelierul de schi de tură a adunat cei mai mulți participanți. Circa 30 de schiori au fost împărțiți în două grupe, începători și avansați.
Grupa începătorilor a fost coordonată de Serghei Suslov iar grupa avansaților de către Mihai Moruț și Radu Vidra. Am avut alături de asemenea pe Marius Florea și Alina Cîrja, ghizi montani, care ne-au oferit un plus de informare și instruire.

Ziua de vineri a debutat cu prima sesiune de snow safety, înainte de a aborda versanți expuși cu risc de avalanșă, coordonatorii s-au asigurat că echipa a asimilat informația necesară și este pregătită pentru orice eventuală intervenție de salvare. Am învățat teoretic și practic de la colegii noștri experimentați, ghizi și salvamontiști. Au fost abordate strategii de căutare în avalanșă, extragere din avalanșă și profile de zăpadă.
Am avut la dispoziție echipament performant de ultima generație, atât personal cât și pus la dispoziție de noul nostru partener Maramont sport, rucsacuri cu air-bag, DVA-uri și sonde electronice. Am remarcat calitatea excelentă a produselor Pieps, iar în evidență au ieșit sondele electronice Pieps i Probe care sporesc considerabil încrederea și scurtează timpul de sondare.
🌫 Ceața apărută vineri ne-a împiedicat să urcăm la mare altitudine, astfel că am încercat zăpada în căldarea Pietrele pe versantul estic de sub Șaua Stânișoara. Răspunsul zăpezii a fost unul deosebit de plăcut, am prins cea mai prietenoasă zăpadă din ultimii ani.
Profilele de zăpadă au arătat un risc mic de avalanșă, straturile bine cimentate, astfel că sâmbătăta după momentul dedicat lui Cuxi ne-am bucurat din plin de vremea însorită. Am urcat din căldarea Pietrele în Șaua de iarnă a Bucurei/Șaua Custurii Bucurei, apoi o coborâre provocatoare pe abruptul sudic până în căldarea Berbecilor. De acolo a urmat o coborâre pe vâlcelul nordic din căldare pînă la lacul Bucura și refugiul Salvamont. Am traversat lacul înghețat apoi a urmat o urcare pe fața sudică a versantului, spre Curmătura Bucurei. De acolo a urmat probabil cea mai faină coborâre până pe Lacul Bucura. Am făcut cale întoarsă pe același traseu, cei mai buni schiori făcând cea mai provocatoare coborâre a turei, din Șaua Custurii Bucurei direct spre căldarea Pietrele.
 Grupa începătorilor a făcut progrese remarcabile reușind coborâri din Șaua Stânișoara în căldarea Pietrele și alte abordări curajoase pe vălcelele din căldare. Duminică din nou o vreme superbă, ambele grupe au făcut coborâri în căldarea Pietrele pe vâlcele sau din Șaua Stânișoara iar Radu Vidra a oferit a doua sesiune de snow safety.
În cele trei zile am abordat toată gama de practici în schiul de tură, începând de la tranziții și până la tehnici de ascensiune pe schiuri sau pe clăpari folosind colțarii și pioletul.
Am testat și la acest atelier echipament oferit de parteneri dintre care amintim pe: La Sportiva în RomâniaAlpin Expe Mountain ShopMaramontsportPieps.

Memorialul Cuxi 2020 a oferit încă o experiență memorabilă pe care ne dorim sa o repetăm, abia așteptăm ediția următoare.
Mulțumim lui Cotyso Igna pentru efortul depus în organizarea evenimentului.

Pentru ediția următoare suntem deschiși la colaborare cu parteneri de imagine și sponsori care sa ne susțină și să ne ajute în direcția de perfecționare și educare montană atât de necesare în munții noștri, împreună putem avea munți mai curați iar experiențele montane mai sigure și mai plăcute.