luni, 6 iulie 2020

Tăurile și Roșia Montană

În a doua zi de Rusalii am profitat de jumătatea de zi bună și ne-am decis să explorăm Roșia Montană și împrejurimile ei.

Drumul până acolo a durat cam mult (3h) datorită aglomerației, dar a meritat. Ajunși la ora 11 am parcat mașina în centrul Roșiei iar după ce am studiat harta cu marcajele turistice din zonă ne-am decis să facem Circuitul Tăurilor. Acesta este marcat cu punct albastru și te poartă pe la 4-5 tăuri din jurul satului. Pe vremuri aici erau nu mai puțin de 100 de astfel de tăuri folosite pentru alimentarea cu apă a steampurilor (mașinării de lemn folosite pentru exploatarea aurului), de altfel în centru satului se poate vedea un astfel de steamp.

Traseul nu este unul dificil și poate fi scurtat în funcție de preferințele grupului. Plecăm din centru și după ce lăsăm în urmă câteva gospodării superbe începem un urcuș domol pe drum pietruit care ne scoate la primul tău de pe listă, Tăul Țarina. De altfel traseul urmărește drumuri pietruite și de hotar.

Continuăm pe o curbă de nivel până la intersecția cu drumul care duce la cabana meteo de pe vf. Rotundu. Nu urcăm pe el și ocolim vârful pe un drumeag ce trece prin curtea unei gospodării. Înainte de a ajunge la Tăul Mare, cel mai mare dintre ele, facem o pauză de masă într-un punct de belvedere de unde admirăm Roșia Montană, îmbrăcată în haine verzi. Totodată ne dăm seama că va trebui să scurtăm circuitul datorită norilor amenințători care se strâng deasupra noastră. De la Tăul Mare urmăm crucea roșie până în zona superioară a satului unde achiziționam de la o tanti tare simpatică siropuri naturale din papadie, salcâm și miere, flori de câmp, toate culese de pe dealurile din jurul Roșiei. Ne continuăm circuitul spre Tăurile Brazi și Anghel iar la un moment dat dăm de asfalt. Drumul șerpuieste printre case cu fatade renovate sau în curs de renovare toate făcând parte din patrimoniu. Asfaltul și mașinile care urcau au fost primele semne ale "kitsch-ului" pe care l-am găsit din păcate la Tăul Brazi .

Autoritățile locale au amenajat un loc de "miciuri și grătare" in buza râului iar pentru a spori frumusețea lui (nu înțeleg de ce ,era frumos așa cum era) au adus un soi de pești koi pe care i-au aruncat în tău. Toate acestea evident au generat gunoaie, melteni beți și petreceri care nu fac cinste locului. Mare păcat ! Plecăm cu un gust amar și suntem nevoiți să scurtăm tura datorită tunetelor tot mai persistente. Circuitul se continuă prin fosta carieră Cârnic unde mai sunt 2 puncte de belvedere spre sat și spre împrejurimi. Noi coborâm direct în centru satului printre casuțe părăsite sau în curs de renovare.
 Ajunși în centru le facem un pic de vânzare copiilor din zonă, cumpărând niște pietre colorate "lucrate manual" .
 Ne îmbarcăm în mașini și după o oprire la Casa Apuseană în Lupșa, ne întoarcem la Cluj pe o scumpete de furtună care se oprește doar la intrarea în Buru;

Cu excepția haosului de la Tăul Brazi zona este superbă și merită explorata atât per pedes cât și pe bicicletă.
Foto și text: Ionuț Trif CAR Filiala Cluj.