miercuri, 23 septembrie 2020

Inițiere cu cortul în Trascău

Ne-am bucurat de prezența unui grup mixt de membrii noi și simpatizanți împreună cu care ne-am simțit excelent în compania muntelui, o tură NU ușoară în care ne-am deplasat cu bagajul de dormit și am adunat la finish 29,5 km și 2.260  D+

foto: după răsărit în Depresiunea Trascăului

Comparativ cu alte ture acesta a avut câteva particularități, despre care vă povestesc mai departe.

A avut o parte pregătitoare lângă Cluj pe dealul Feleacului unde împreună cu Marcel Giurgea am susținut o componentă teoretică, am prezentat bocanci, îmbrăcăminte, corturi, saltele, saci de dormit, cuie de cort, etc, o informare precisă a doritorilor în vederea alegerii echipamentului necesar în munții din România în trei sezoane. Punerea în aplicare a celor discutate se poate face în Trascău, fie într-o tură de o zi care va urma cu Marcel Giurgea prin zona Rimetea (Colții Trascăului, Piatra Secuiului, Portalul Koluk) fie prezenta tură cu corturile la purtător despre care veți citi mai departe.

Tura cu corturile am gândit-o cu patru posibile circuite care pot fi parcurse în funcție de modul în care performează participanții astfel încât să dormim două nopți în cort și să păstrăm o zonă de confort fizic optim pe parcurs în vederea aprecierii locurilor prin care am umblat. Deși interesul pentru tură a fost mare în prima fază, cei mai mulți înscriși s-au retras înainte de plecarea în tură din diverse motive, în timpul discuțiilor pregătitoare în grupul whatsapp al turei. Cei hotărâți au rămas pe poziție iar la final se pare că nu au regretat.

Plecarea a fost vineri din Sălciua de Jos iar prima destinație pentru campare a fost stabilită din start, aveam de parcurs circa o oră până în Poiana Șipote pe traseul cel mai scurt marcaj CR, unde ne instalam tabăra de corturi. Ne-am organizat în două grupuri în funcție de job-ul fiecăruia, primul am ajuns mai devreme având timp să urcăm abruptul Bedeleului pentru un apus fain iar ulterior am coborât la frontale în tabăra de corturi unde ne aștepta al doilea grup. Am avut parte de liniște într-o zonă destul de umblată intrucât eram „pe invers” față de restul turiștilor care făceau ture de o zi, noi am ajuns când ei plecaseră spre casă. Dimineața am avut mare de nori pe toată valea Arieșului, un spectacol prezent în această perioadă a anului care mi-a trezit puțină furie că plecasem fără obiectiv, trepied și filtre foto. Mi-a trecut rapid pentru că am ținut o nouă sesiune teoretică în care am povestit despre echipament și turele cu cortul, apoi am împachetat tabăra și ne-am pregătit de dat la picior. Aici era posibil să se facă prima scurtătură, cei care considerau că nu sunt pregătiți pentru următoarele două zile puteau închide bucla pe un traseu de circa o oră și jumătate până la mașini pe marcaj TR, din Poiana Șipote până la Țicu Blagului apoi BG până în Sălciua.

Din fericire am avut un singur coleg de tură în această situație, restul am continuat cu Cascada Șipote apoi am abordat abruptul Bedeleului cu bagaje mari, în circa o oră și jumătate ajungem în partea superioară unde am vizitat balconul, Poarta Zmeilor și peștera de la Groși. Ritmul grupului era excelent în condițiile în care traseul oferă porțiuni dificile și chiar cățărare ușoară cu bagaje de peste 10 kg, traseul ales este foarte variat, întâlnim porțiuni scurte cu condiții de traseu prezente în munți mult mai înalți deși cel mai înalt punct din tură ajunge la doar 1.162 m.

De la Poarta Zmeilor am continuat pe platoul Bedeleului pe marcaj CR, ritmul excelent și dispoziția bună, influențate și de prezența lui Tițiano, un drumeț italian, un hiker în formă excelentă ajuns în tură, prietenul mai dezbrăcat în imagini căruia îi povesteam despre plăcerea de a parcurge lanurile de urzici de pe Bedeleu îmbrăcat în pielea goală. În contextul corona Tițiano a plecat prin martie din Italia cu bicicleta într-o aventură multinațională iar echipamentul mai performant de munte evident că este acasă, în Italia. Jumătate din discuții în tură au fost în engleză pentru a comunica eficient cu Tițiano, toți participanții fiind buni vorbitori de engleză.

În pauza de masă recapitulăm cum alegem locul de cort/campare și le pun la dispoziție informații despre locurile de campare între care vor avea de ales. Ieșim din pădure pe platoul carstic al Bedeleului și ne întâlnim cu gardurile înalte electrificate care blochează traseul cunoscut iar noile cărări prin iarbă ocolesc zona împrejmuită și ajung pe o culme la parul de marcaj mutat pe culme de către fermieri, locul acestuia fiind mai jos în șaua centrală din mijlocul platoului.

Alegem să sărim gardurile și să urmăm varianta standard de traseu întrucât vroiam să verific existența celor două izvoare puse de Lușu pe harțile MN și despre care povestisem cu el în urmă cu două zile. Unul era trasformat într-o faină gârlă cu mocirlă în care se scăldau cu multă plăcere bivolii iar al doilea, numit de Lușu „izvorul cu trei țevi” era vizibil afectat de animale iar apa de acolo nu o recomand a fi utilizată. Este știut faptul că în zonele cu carst apa preferă adâncimile, iar dacă veți ramâne fără apă pe acolo veți găsi la circa 20 de minute, apă bună în valea estică spre Cheile Plaiului, primul izvor care alimentează Valea Plaiului (Pietrelor).

Fermierii ar fi putut rezolva elegant problema traseelor care le traversau domeniul de pășunat prin aplasarea unor trecători peste garduri însă cum acest lucru nu a fost realizat va urma o acțiune în care CAR va fi parte împreună cu colegul nostru Horațiu Popa și alte organizații montane în vederea refacerii traseelor din Bedeleu. CD al CAR a răspuns afirmativ la inițiativa lui Horatiu iar CAR susține demersul pentru a lămuri problema modificării traseelor turistice de către tot felul de operatori economici prin munți.

Evaluez starea grupului care era excelentă, le spun despre a doua variantă de a scurta traseul pe BR pe sub Vf Bedeleu și ne îndreptăm spre Cheile Plaiului, marcaj CR. Deși apa este mică în chei acestea ne surprind plăcut iar în circa o oră ieșim din Cheile Plaiului și descoperim Depresiunea Trascăului și varietatea reliefului care te surprinde în acești munți, apar forme crenelate care dau un plus de sălbăticie și peisaje pitorești cu sate care se risipesc până pe coama munților, o varietate peisagistică incredibilă deși înălțimea maximă a Trascăului este sub 1.400 m.

La ieșirea din Ceile Plaiului găsim un fain izvor cu apă de adâncime iar grupul alege fără ezitare prima opțiune de campare cu vedere superbă asupra Depresiunii Trascăului lângă valea Plaiului , deasupra satului Izvoarele la circa 1,2 km, un loc fain cu otavă proaspătă, șușurul apei și brândușe de toamnă pe care le-am zărit prin pădure încă de la startul în tură și pe care le vom găsi mereu pe parcurs și în ziua următoare. Ar fi avut de ales între dormitul în cort pe un vârf cu transportul apei pentru cort și continuarea traseului și dormitul pe culme ori în vale pe Bedeleu pe undeva pe Valea Rogoazei.

După ce instalăm tabăra de corturi Alex și Natalia vizitează satul Izvoarele aflat în apropiere iar la întoarcere sunt omeniți de către o familie de localnici cu merinde și o sticlă de palincă pe care o duc acasă, amintire din Trascău.

A doua zi ne trezim la răsărit și avem din nou faine vederi asupra depresiunii acoperite de neguri care ne oferă un spectacol de zile mari. Temperatura nesperat de înaltă, contrar așteptărilor din prognoza meteo, în ambele nopți am beneficiat de inversiune termică iar minima nopții nu scăzut sub 10 grade în timp ce în Cluj au fost 3 grade și în jur 0 prin Muntele Mare.

Ne strângem tabăra de corturi după care urmăm un drum de pământ în afara marcajelor pe sub Vf Pleșii pe curba de nivel cu o frumoasă panoramă asupra împrejurimilor. Le prezint apoi vârful pe care am fi putut dormi, cu o mică abatere pe traseul BG spre Cheile Aiudului de la crucea de piatră de sub Cheile Bedeleului.

Continuăm apoi cu Cheile Bedeleului, Valea Rogoazei și izvorul permanent de La Rogoaze.

Continuăm cu frumoasele doline prezente pe platou și luam ultima hotarâre de a face bucla cu lungimea maximă pentru această tură astfel că mergem spre vest pe sub Vf Ursoaia spre Vânătările Ponorului pe marcaj BA. Vizităm Vânătările Ponorului, Huda lui Papară, Mănăstirea Sub Piatră, porțiune în care apar ceva culori timide urmat de pitorescul traseu TR de sub abruptul de piatră cu panoramă asupra Defileului Văii Morilor și apoi am revenit la mașini pe BG.

Această tură face parte dintr-o serie de 6 ture de inițiere pe munte pe care vom încerca să le organizăm în fiecare an în sezonul cald, două cu corturile și patru ture de câte o zi din seria “Primii pași pe munte”.

Vă așteptăm la începutul primăverii cu următoarea tură de inițiere cu cortul care va pregăti sezonul de drumeții 2021 iar în acestă toamnă mai puteți prinde două ture de inițiere/dezmorțire de câte o zi.